آموزشگاه راه دور پسرانه ی ابن سینا

شهرستان قروه
طبقه بندی موضوعی

مشاوره تحصیلی

ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی

شیوه‌نامه ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای" در مراکز آموزش از راه دور



بسمه تعالی

"شیوه‌نامه ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای" در مراکز آموزش از راه دور"

ارائه خدمات آموزشی در مراکز آموزش از راه دور، به دلیل ماهیت و فلسفه تأسیس این مراکز،شیوه‌ها و لوازم ویژه‌ای را می‌طلبد که طبیعتاً با نحوه‌ی ارایه آموزش در مدارس عادی تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد.

هدف مؤسسه آموزش از راه دور، ساماندهی فرآیند یاددهی و ارزشیابی تحصیلی، با تکیه بر یادگیری مستقل، با درجات انعطاف مناسب است . و با این هدف، سعی در فراهم ساختن فرصت برابر برای همگان و از میان برداشتن موانع دسترسی بویژه فاصله جغرافیایی برای آموزش دانش‌آموزان در سطوح راهنمایــی تحصیلـــی، متوسطــه و پیش دانشگاهی در مراکز مجری داشته و در پی اتخاذ راهبردهای مناسب برای بکارگیری سامانه‌های چند رسانه‌ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش و پرورش می‌باشد. با عنایت به موارد مذکور و به استناد ماده 2 اساسنامه ، در مراکز مجری با ایجاد شرایط و امکانات، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به شرح زیر انجام می‌شود:

1)      با توجه به توانمندی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان و تأکید بر "دانش‌آموزان مدار" بودن آموزش ها لازم است مدیران، معلمان و مشاوران مراکز آموزش از راه دور ضمن در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی در فرآیند یاددهی- یادگیری نسبت به تقویت حس کنجکاوی و پژوهشگری دانش‌آموزان اهتمام به عمل آورند و با ارائه راهنمایی های لازم آنان را به گونه‌ای هدایت نموده که بتوانند از منابع آموزشی به صورت خودآموز استفاده نمایند.

2)     در مراکز آموزش از راه دور ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به شیوه‌های زیر انجام می‌شود :

1-2  راهنمایی و مشاوره مستمر

2-2  تشکیل کلاس‌های هدایت آموزشی و رفع اشکال

3-2  تشکیل گروه‌های مطالعاتی همدرس

4-2  استفاده از رسانه‌های آموزشی (بسته‌های آموزشی)

5-2  برگزاری ارزشیابی‌ مستمر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهنمایی و مشاوره مستمر

 

         به منظور شناخت توانایــی ها و استعداد های دانش آموزان و ارائه راهنمایـــی های لازم ، خدمات راهنمایــی و

 مشاوره ای به صورت مستمر به شرح زیر در مراکز آموزش از راه دور به دانش آموزان ارائه می شود :

1- شناخت استعداد ها و توانایی های دانش آموز و هدایت او برای استفاده از روش های مختلف آموزش از راه دور متناسب با استعداد ها و امکانات وی

2- آشنا ساختن دانش آموزان با نحوه تحصیل دانش آموز در مراکز آموزش از راه دور و ارائه دور نمای ادامه تحصیل

3- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ای مستمر به دانش آموزان در مراحل ثبت نام و تنظیم نمون برگ 1/201

4- هدایت دانش آموز برای انتخاب رشته تحصیلی ، متناسب با توانایی ها و استعداد های وی و امکانات موجود . همکاری با دانش آموز در انتخاب واحد درسی مناسب و تنظیم نمون برگ شماره 4/201

5- بررسی و تجزیه و تحلیل گزارشات نتایج عملکرد دانش آموز و ارایه راهنمایی های لازم برای اصلاح ضعف های احتمالی و یا تغییر در نوع و روش استفاده از آموزش های داده شده به دانش آموز و اولیای وی

6- آموزش حضوری از طریق تشکیل کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال ( تنظیم نمون برگ شماره 6/201 )

7- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره آموزشی و تحصیلی برای دانش آموزان در طول فرآیند آموزشی هر نیمسال/ دوره تابستانی  ( ثبت نام ) و تنظیم نمون برگ شماره 2/201 ( توصیه نامه مشاوره ای بدو ورود )

8- ارائه خدمات راهنمایـی و مشاوره ای فوق العاده برای دانش آمــوزانی که نیاز به مشاوره بیشتری دارند ( موضوع نمون برگ شماره 9/201 )

9- بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج عملکرد تمامی دانش آموزان مرکز ( نتایج ارزشیابی های مستمر ، میزان حضور در کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال ، میزان مشارکت در فعالیت های آموزشی خواسته شده ، میزان استفاده از نرم افزارهای رسانه های آموزشی جهت بهره برداری در فرایند برنامه ریزی و انجام اصلاحات لازم در ارائه روش های آموزشی

10- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ای شغلی به فراگیران

11- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ای به دانش آموزان علاقمند به استفاده از خدمات آموختــه های خارج از مدرســـه ( موضوع نمون برگ شماره 5/201 )

12- آشنا ساختن دانش آموزان با مفاد آئین نامه های آموزشی، ارزشیابی تحصیلی ، تخلفات امتحانی و .... مربوطه

13- تشکیل پرونده محرمانه مشاوره دانش آموزان ( نمون برگ شماره 12/201 )

2

14- هدایت تحصیلی دانش آموزان ( موضوع تنظیم فرم شماره یک هدایت تحصیلی ) براساس آئین نامه آموزشی و سایر مقررات مربوطه

15- سازماندهی و تشکیل گروههای مطالعاتی همدرس برای دانش آموزان تحت پوشش و نظارت کمی و کیفی بر عملکرد گروه ها 

16- مشاوره ی سازشی با دانش آموزان و ارجاع موارد خاص به مراکز تخصصی در صورت ضرورت

17- معرفی رسانه های آموزشی ( بسته های آموزشی ) هر یک از دروس در پایه های تحصیلی مختلف و راهنمایی لازم در زمینه نحوه استفاده از آنها

18- معرفی نشانی اینترنتی سایت های مجاز آموزشی به منظور تسهیل در امر آموزش فراگیران

19- بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج ارزشیابی های مستمر با در نظر گرفتن میزان حضور و فعالیت دانش آمـوزان در کلاس های هدایت آمـوزشی و رفع اشکال و گروههای مطالعاتی همدرس و شرکت آنان در سایر فعالیت های آموزشـی (نمون برگ شماره 10/201 ) به منظور ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره مورد نیاز هر یک از دانش آموزان 

20- تسهیل در ارائه ی هر چه بهتر خدمات راهنمایی و مشاوره ای با ایجاد امکاناتی از قبیل تلفن ، پست الکترونیکی ، پست صوتی ، صفحه وب و نظایر آن ها در مراکز مجری آموزش از راه دور

21- راهنمایی وآشنا ساختن دانش آموزان در بدو ورود و در طول نیمسال تحصیلی یا دوره تابستانی نسبت به نحوه استفاده ی از شبکه جهانی وب و شبکه های فراگیر رادیویی و تلویزیونی و ایجاد امکانات لازم در مراکز جهت بهره مندی دانش آموزان

 

تشکیل کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال

 

      در راستــای اجرای مفاد آئیــن نامه آموزشی دوره هـای تحصیلــی : راهنمایــی ، متوسطــــه و پیش دانشگاهـی آموزش از راه دور می تواند با تقلیـل ساعات آمــوزش حضــوری هر یک از دروس ، آنهـا را به صـورت نیمه حضوری ارائه نمود . (  درس های کارگاهی ، عملی و آزمایشگاهی و استانداردهای مهارتی شاخه کاردانش از موضــوع فوق مستثنـــی می باشند ) به همین منظــور مدیران مراکز آموزش از راه دور جهت ارائه آمــوزش نیمه حضوری ، بایستی با تشکیل کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال نسبت به ارائه خدمات آموزشی مناسب، با رعایت موارد زیر اقدام نمایند :َ

1- به ازای هر واحد درسـی انتخاب شده از سـوی دانش آمــوز به مدت حداقـل 6 ساعت کلاس هدایت آموزشــی و رفع اشکال جهت ارائه آموزش حضوری تشکیل گردد .

2- مدیر مرکز موظف است برنامه آموزش حضوری هر واحد درسی شامل : نام درس ، روزها ، ساعات و مکان تشکیل کلاس ها را در زمان ثبت نام کتباً به اطلاع دانش آموزان برساند .

1-2 مکان و زمان تشکیل کلاس ها به گونه ای تنظیم شود که حتی المقدور با شرایط دانش آموزان هماهنگی بیشتری داشته باشد .

3- مدیر مرکز می تواند با رعایت سقف کل ساعات آموزش های حضوری واحد های درسی هر نیمسال / دوره تابستانی را که توسط دانش آموز انتخاب شده است ، با توجه به نیاز برخی دروس ، اضافه ویا کاهش دهد .

4- میزان ساعات اعلام شده برای آموزش حضوری هر واحد درسی حداقل بوده و مدیر مرکز می تواند بنا به درخواست کتبی دانش آموز و یا ولی وی و تایید مشاور ، آموزش حضوری دروس تخصصی یا عملی تا دو برابر ساعات تعیین شده  با رعایت سایر مقررات افزایش دهد .

5- مدیر مرکز بایستی فضای مناسبی را جهت تشکیل کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال انتخاب نمایند .

1-5 - تشکیل کلاس های اقماری جهت ارائه خدمات آموزشی در صورت وجود فضای مناسب بلامانع می باشد .

2-5  کلاسهای کارگاهـی ، آزمایشگاهـی و مهارتـی بایستـی در فضای مناسب و با تجهیـزات لازم مربوط به آن

درس تشکیل شود .   

6- مدیر مرکز موظف است در اینگونه کلاس ها از دبیران متخصص ، مجرب و با تجربه برای هر درس جهت ارائه خدمات آموزشی با کیفیت و مؤثر استفاده نماید .

7- در اولین جلسه کلاس آموزش حضوری  ( هدایت آموزشی و رفع اشکال ) سازماندهی تشکیل گروه های مطالعاتی همدرس برای هر درس الزامیست .

8- تشکیل کلاس های آموزش حضوری بایستی به تفکیک جنسیت و گروه های دانش آموزی ( لازم التعلیم و بزرگسالان ) انجام گیرد .

1-8-  غیبت دانش آموزان لازم التعلیم بایستی از سوی مدیر مرکز به اطلاع ولی دانش آموز برسد .

- خدماتـی که بایستی در کلاس های آموزش حضوری ( هدایت آموزشی و رفع اشکال ) از سوی دبیـر درس مربوطــه به دانش آموزان ارائه گردد به شرح ذیل می باشد :

1- آشنایی با استعداد های فردی ، شرایط خانوادگی ، سن ، شرایط فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان .

2- ایجاد روحیه خود پژوهی و تقویت اعتماد به نفس در فراگیران و تعمیق باورهای فردی .

3- ارائه الگوی مطالعه و یادگیری فعال  .

4- معرفی بسته های آموزشی (رسانه های آموزشی) درس مربوطه از قبیل ( کتاب خود آموز کتاب درسی  نرم افزار CD  فیلم های آموزشی و نوارهای آموزشی VHS  و ......... ) و نحوه استفاده از آنها .

5- معرفی شبکه فراگیر آموزشی رادیو و تلویزیون و سایر رسانه های آموزشی و نحوه استفاده از آنها .

6- برنامه ریزی ، سازماندهی و تشکیل گروههای مطالعاتی همدرس ، توسط دبیر درس مربوطه ، زیر نظر مدیر مرکز و با همفکری و مشارکت مشاور مرکز در اولین جلسه آموزش حضوری و تنظیم نمون برگ شماره 7/201  .

7- بررسی عملکرد گروههای مطالعاتی همدرس و تنظیم نمون برگ 10/201 توسط دبیر درس مربوطه .

8- معرفی فصول ، عناوین و مباحث محتوایی کتاب درس مربوط .

9- اعلام برنامه و مدت هر یک از کلاس های آموزش حضوری درس مربوطه و آشنایی دانش آموزان با طرح درس هریک  از کلاس ها .

10- آموزش بخش هایی از محتوای کتاب درسی مربوطه در زمان های از پیش تعیین شده .

11- بررسی پروژه ها و تکالیف دانش آموزان و راهنمایی آنها .

12- حل تمرینات درسی مورد نیاز .

13- رفع اشکالات درسی دانش آموزان .

 

14- تعیین فصول و بخش های مطالعاتی دانش آموزان برای جلسات بعدی کلاس ها .

15- آشنا کردن دانش آموزان با بودجه بندی درس ، نحوه و زمان برگزاری ارزشیابی مستمر و پایانی

16- برگزاری ارزشیابی مستمر از آموخته های دانش آموزان .

17- معرفی دانش آموزانی که نیاز به مشاوره حضوری بیشتری دارند به مشاور مرکز ، (موضوع نمون برگ شماره 9/201) .

18- حضـور و غیاب دانش آموزان در کلاس و پیگیری آموزش و غیبت دانش آموزان در هر جلسه آموزش حضوری درس مربوطه

19- تنظیم نمون برگ شماره 6/201 توسط دبیر درس مربوط در هر جلسه کلاس آموزش حضوری ( هدایت آموزشی و رفع اشکال ) و ارائه آن به مشاور مرکز .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۰۷
مرتضی ولدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی