هدف ازتشکیل مدارس بزرگسال راه دور
مشاوره تحصیلی
ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی
شیوهنامه ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای" در مراکز آموزش از راه دور
بسمه تعالی
"شیوهنامه ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای" در مراکز آموزش از راه دور"
ارائه خدمات آموزشی در مراکز آموزش از راه دور، به دلیل ماهیت و فلسفه تأسیس این مراکز،شیوهها و لوازم ویژهای را میطلبد که طبیعتاً با نحوهی ارایه آموزش در مدارس عادی تفاوتهای قابل ملاحظهای دارد.
هدف مؤسسه آموزش از راه دور، ساماندهی فرآیند یاددهی و ارزشیابی تحصیلی، با تکیه بر یادگیری مستقل، با درجات انعطاف مناسب است . و با این هدف، سعی در فراهم ساختن فرصت برابر برای همگان و از میان برداشتن موانع دسترسی بویژه فاصله جغرافیایی برای آموزش دانشآموزان در سطوح راهنمایــی تحصیلـــی، متوسطــه و پیش دانشگاهی در مراکز مجری داشته و در پی اتخاذ راهبردهای مناسب برای بکارگیری سامانههای چند رسانهای و فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزهی آموزش و پرورش میباشد. با عنایت به موارد مذکور و به استناد ماده 2 اساسنامه ، در مراکز مجری با ایجاد شرایط و امکانات، ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای به شرح زیر انجام میشود:
1) با توجه به توانمندیها و استعدادهای دانشآموزان و تأکید بر "دانشآموزان مدار" بودن آموزش ها لازم است مدیران، معلمان و مشاوران مراکز آموزش از راه دور ضمن در نظر گرفتن تفاوتهای فردی در فرآیند یاددهی- یادگیری نسبت به تقویت حس کنجکاوی و پژوهشگری دانشآموزان اهتمام به عمل آورند و با ارائه راهنمایی های لازم آنان را به گونهای هدایت نموده که بتوانند از منابع آموزشی به صورت خودآموز استفاده نمایند.
2) در مراکز آموزش از راه دور ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای به شیوههای زیر انجام میشود :
1-2 راهنمایی و مشاوره مستمر
2-2 تشکیل کلاسهای هدایت آموزشی و رفع اشکال
3-2 تشکیل گروههای مطالعاتی همدرس
4-2 استفاده از رسانههای آموزشی (بستههای آموزشی)
5-2 برگزاری ارزشیابی مستمر
راهنمایی و مشاوره مستمر
به منظور شناخت توانایــی ها و استعداد های دانش آموزان و ارائه راهنمایـــی های لازم ، خدمات راهنمایــی و
مشاوره ای به صورت مستمر به شرح زیر در مراکز آموزش از راه دور به دانش آموزان ارائه می شود :
1- شناخت استعداد ها و توانایی های دانش آموز و هدایت او برای استفاده از روش های مختلف آموزش از راه دور متناسب با استعداد ها و امکانات وی
2- آشنا ساختن دانش آموزان با نحوه تحصیل دانش آموز در مراکز آموزش از راه دور و ارائه دور نمای ادامه تحصیل
3- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ای مستمر به دانش آموزان در مراحل ثبت نام و تنظیم نمون برگ 1/201
4- هدایت دانش آموز برای انتخاب رشته تحصیلی ، متناسب با توانایی ها و استعداد های وی و امکانات موجود . همکاری با دانش آموز در انتخاب واحد درسی مناسب و تنظیم نمون برگ شماره 4/201
5- بررسی و تجزیه و تحلیل گزارشات نتایج عملکرد دانش آموز و ارایه راهنمایی های لازم برای اصلاح ضعف های احتمالی و یا تغییر در نوع و روش استفاده از آموزش های داده شده به دانش آموز و اولیای وی
6- آموزش حضوری از طریق تشکیل کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال ( تنظیم نمون برگ شماره 6/201 )
7- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره آموزشی و تحصیلی برای دانش آموزان در طول فرآیند آموزشی هر نیمسال/ دوره تابستانی ( ثبت نام ) و تنظیم نمون برگ شماره 2/201 ( توصیه نامه مشاوره ای بدو ورود )
8- ارائه خدمات راهنمایـی و مشاوره ای فوق العاده برای دانش آمــوزانی که نیاز به مشاوره بیشتری دارند ( موضوع نمون برگ شماره 9/201 )
9- بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج عملکرد تمامی دانش آموزان مرکز ( نتایج ارزشیابی های مستمر ، میزان حضور در کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال ، میزان مشارکت در فعالیت های آموزشی خواسته شده ، میزان استفاده از نرم افزارهای رسانه های آموزشی جهت بهره برداری در فرایند برنامه ریزی و انجام اصلاحات لازم در ارائه روش های آموزشی
10- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ای شغلی به فراگیران
11- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ای به دانش آموزان علاقمند به استفاده از خدمات آموختــه های خارج از مدرســـه ( موضوع نمون برگ شماره 5/201 )
12- آشنا ساختن دانش آموزان با مفاد آئین نامه های آموزشی، ارزشیابی تحصیلی ، تخلفات امتحانی و .... مربوطه
13- تشکیل پرونده محرمانه مشاوره دانش آموزان ( نمون برگ شماره 12/201 )
2
14- هدایت تحصیلی دانش آموزان ( موضوع تنظیم فرم شماره یک هدایت تحصیلی ) براساس آئین نامه آموزشی و سایر مقررات مربوطه
15- سازماندهی و تشکیل گروههای مطالعاتی همدرس برای دانش آموزان تحت پوشش و نظارت کمی و کیفی بر عملکرد گروه ها
16- مشاوره ی سازشی با دانش آموزان و ارجاع موارد خاص به مراکز تخصصی در صورت ضرورت
17- معرفی رسانه های آموزشی ( بسته های آموزشی ) هر یک از دروس در پایه های تحصیلی مختلف و راهنمایی لازم در زمینه نحوه استفاده از آنها
18- معرفی نشانی اینترنتی سایت های مجاز آموزشی به منظور تسهیل در امر آموزش فراگیران
19- بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج ارزشیابی های مستمر با در نظر گرفتن میزان حضور و فعالیت دانش آمـوزان در کلاس های هدایت آمـوزشی و رفع اشکال و گروههای مطالعاتی همدرس و شرکت آنان در سایر فعالیت های آموزشـی (نمون برگ شماره 10/201 ) به منظور ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره مورد نیاز هر یک از دانش آموزان
20- تسهیل در ارائه ی هر چه بهتر خدمات راهنمایی و مشاوره ای با ایجاد امکاناتی از قبیل تلفن ، پست الکترونیکی ، پست صوتی ، صفحه وب و نظایر آن ها در مراکز مجری آموزش از راه دور
21- راهنمایی وآشنا ساختن دانش آموزان در بدو ورود و در طول نیمسال تحصیلی یا دوره تابستانی نسبت به نحوه استفاده ی از شبکه جهانی وب و شبکه های فراگیر رادیویی و تلویزیونی و ایجاد امکانات لازم در مراکز جهت بهره مندی دانش آموزان
تشکیل کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال
در راستــای اجرای مفاد آئیــن نامه آموزشی دوره هـای تحصیلــی : راهنمایــی ، متوسطــــه و پیش دانشگاهـی آموزش از راه دور می تواند با تقلیـل ساعات آمــوزش حضــوری هر یک از دروس ، آنهـا را به صـورت نیمه حضوری ارائه نمود . ( درس های کارگاهی ، عملی و آزمایشگاهی و استانداردهای مهارتی شاخه کاردانش از موضــوع فوق مستثنـــی می باشند ) به همین منظــور مدیران مراکز آموزش از راه دور جهت ارائه آمــوزش نیمه حضوری ، بایستی با تشکیل کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال نسبت به ارائه خدمات آموزشی مناسب، با رعایت موارد زیر اقدام نمایند :َ
1- به ازای هر واحد درسـی انتخاب شده از سـوی دانش آمــوز به مدت حداقـل 6 ساعت کلاس هدایت آموزشــی و رفع اشکال جهت ارائه آموزش حضوری تشکیل گردد .
2- مدیر مرکز موظف است برنامه آموزش حضوری هر واحد درسی شامل : نام درس ، روزها ، ساعات و مکان تشکیل کلاس ها را در زمان ثبت نام کتباً به اطلاع دانش آموزان برساند .
1-2 مکان و زمان تشکیل کلاس ها به گونه ای تنظیم شود که حتی المقدور با شرایط دانش آموزان هماهنگی بیشتری داشته باشد .
3- مدیر مرکز می تواند با رعایت سقف کل ساعات آموزش های حضوری واحد های درسی هر نیمسال / دوره تابستانی را که توسط دانش آموز انتخاب شده است ، با توجه به نیاز برخی دروس ، اضافه ویا کاهش دهد .
4- میزان ساعات اعلام شده برای آموزش حضوری هر واحد درسی حداقل بوده و مدیر مرکز می تواند بنا به درخواست کتبی دانش آموز و یا ولی وی و تایید مشاور ، آموزش حضوری دروس تخصصی یا عملی تا دو برابر ساعات تعیین شده با رعایت سایر مقررات افزایش دهد .
5- مدیر مرکز بایستی فضای مناسبی را جهت تشکیل کلاس های هدایت آموزشی و رفع اشکال انتخاب نمایند .
1-5 - تشکیل کلاس های اقماری جهت ارائه خدمات آموزشی در صورت وجود فضای مناسب بلامانع می باشد .
2-5 – کلاسهای کارگاهـی ، آزمایشگاهـی و مهارتـی بایستـی در فضای مناسب و با تجهیـزات لازم مربوط به آن
درس تشکیل شود .
6- مدیر مرکز موظف است در اینگونه کلاس ها از دبیران متخصص ، مجرب و با تجربه برای هر درس جهت ارائه خدمات آموزشی با کیفیت و مؤثر استفاده نماید .
7- در اولین جلسه کلاس آموزش حضوری ( هدایت آموزشی و رفع اشکال ) سازماندهی تشکیل گروه های مطالعاتی همدرس برای هر درس الزامیست .
8- تشکیل کلاس های آموزش حضوری بایستی به تفکیک جنسیت و گروه های دانش آموزی ( لازم التعلیم و بزرگسالان ) انجام گیرد .
1-8- غیبت دانش آموزان لازم التعلیم بایستی از سوی مدیر مرکز به اطلاع ولی دانش آموز برسد .
- خدماتـی که بایستی در کلاس های آموزش حضوری ( هدایت آموزشی و رفع اشکال ) از سوی دبیـر درس مربوطــه به دانش آموزان ارائه گردد به شرح ذیل می باشد :
1- آشنایی با استعداد های فردی ، شرایط خانوادگی ، سن ، شرایط فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان .
2- ایجاد روحیه خود پژوهی و تقویت اعتماد به نفس در فراگیران و تعمیق باورهای فردی .
3- ارائه الگوی مطالعه و یادگیری فعال .
4- معرفی بسته های آموزشی (رسانه های آموزشی) درس مربوطه از قبیل ( کتاب خود آموز– کتاب درسی – نرم افزار CD – فیلم های آموزشی و نوارهای آموزشی VHS و ......... ) و نحوه استفاده از آنها .
5- معرفی شبکه فراگیر آموزشی رادیو و تلویزیون و سایر رسانه های آموزشی و نحوه استفاده از آنها .
6- برنامه ریزی ، سازماندهی و تشکیل گروههای مطالعاتی همدرس ، توسط دبیر درس مربوطه ، زیر نظر مدیر مرکز و با همفکری و مشارکت مشاور مرکز در اولین جلسه آموزش حضوری و تنظیم نمون برگ شماره 7/201 .
7- بررسی عملکرد گروههای مطالعاتی همدرس و تنظیم نمون برگ 10/201 توسط دبیر درس مربوطه .
8- معرفی فصول ، عناوین و مباحث محتوایی کتاب درس مربوط .
9- اعلام برنامه و مدت هر یک از کلاس های آموزش حضوری درس مربوطه و آشنایی دانش آموزان با طرح درس هریک از کلاس ها .
10- آموزش بخش هایی از محتوای کتاب درسی مربوطه در زمان های از پیش تعیین شده .
11- بررسی پروژه ها و تکالیف دانش آموزان و راهنمایی آنها .
12- حل تمرینات درسی مورد نیاز .
13- رفع اشکالات درسی دانش آموزان .
14- تعیین فصول و بخش های مطالعاتی دانش آموزان برای جلسات بعدی کلاس ها .
15- آشنا کردن دانش آموزان با بودجه بندی درس ، نحوه و زمان برگزاری ارزشیابی مستمر و پایانی
16- برگزاری ارزشیابی مستمر از آموخته های دانش آموزان .
17- معرفی دانش آموزانی که نیاز به مشاوره حضوری بیشتری دارند به مشاور مرکز ، (موضوع نمون برگ شماره 9/201) .
18- حضـور و غیاب دانش آموزان در کلاس و پیگیری آموزش و غیبت دانش آموزان در هر جلسه آموزش حضوری درس مربوطه
19- تنظیم نمون برگ شماره 6/201 توسط دبیر درس مربوط در هر جلسه کلاس آموزش حضوری ( هدایت آموزشی و رفع اشکال ) و ارائه آن به مشاور مرکز .